ایمیل

info@sabt-center.ir

شماره تماس

02188648221

قوانین ثبت برند در ایران

پنجشنبه, 18 خرداد 1402
422
قوانین ثبت برند در ایران قوانین ثبت برند در ایران قوانین ثبت برند در ایران قوانین ثبت برند در ایران قوانین ثبت برند در ایران قوانین ثبت برند در ایران قوانین ثبت برند در ایران

ثبت اسم و برند در ایران:
برای ثبت برند می بایست فرد متقاضی اظهارنامه علائم تجاری را تسلیم اداره ثبت شرکت ها نماید.در جهت تکمیل اظهارنامه فوق می توان از سه روش اقدام به کار کرد، اول اینکه، فرد متقاضی با مراجعه مستقیم به اداره ثبت علائم تجاری،درخواست ثبت برند و علامت تجاری می نماید که در حال حاضر امکان ثبت برند از این راه وجود ندارد.دوم، فرد متقاضی می تواند از طریق سامانه اداره مالکیت معنوی اقدام به ثبت برند و علامت تجاری خود کند. و درروش سوم فرد متقاضی می تواند خیلی راحت و بدون اتلاف وقت اقدام به ثبت برند و نام تجاری خود کند. تنها کاری که فرد متقاضی باید انجام بدهد این است که از طریق سایت ثبت مرکزی با کارشناسان ما در تماس باشد و ثبت برند و نام تجاری خود را به ما بسپارد.

  • ممنوعیت ثبت اسم.برند و نام تجاری در ایران:
  • * با توجه به قوانین هر کشور شرایط انتخاب و ثبت برند و یا ثبت علامت تجاری می‌تواند متفاوت باشد. در ایران نیز با توجه به این قوانین علامت‌های انتخاب شده به عنوان برند نباید مخالف با موازین اسلامی و اجتماعی باشند. نام ها و علامت‌هایی که در ادامه خواهیم گفت ممنوع هستند.
  • * نمادهای دولتی و علامت تجاری موسسات رسمی که می‌توان به صلیب سرخ، هلال احمر و … اشاره کرد.
  • * نماد پرچم ایران با علامت مخصوص جمهوری اسلامی ایران.
  • * کلماتی که برند را به ایران مرتبط کنند مانند دولتی، ایران و … نباید در نام برند باشد.
  • * نام ها و علامت‌هایی که بر خلاف هنجارهای عمومی باشد و یا نظم عمومی را مختل کند.
  • * انتخاب علائمی که مرتبط با محصول نباشند. برندی که انتخاب می‌کنید نباید گمراه کننده باشد. به عنوان مثال قرار دادن تصویر اتومبیل بر روی لبنیات گمراه کننده و بی‌ربط است.
  • * از نشانه‌های سلطنتی، سازمان‌های بین المللی و … نیز نباید استفاده کنید.
  • * تشابه زیاد دو برند و نام به طوری که تشخیص کالا و خدمات آن‌ها از هم ممکن نباشد.
  • * علامت یا نام تجاری که به شکل گمراه کننده شبیه یک نام و یا علامت تجاری متعلق به موسسه دیگر نباشد.
  • * انتخاب اسامی افراد تاریخی یا اشخاص سر شناس کشور برای نام تجاری غیر قابل ثبت است.
  • * علائم تجاری که شبیه به علامت های روی نقشه و علائم جغرافیایی باشد ( مثل جهت های شمال و جنوب ) غیر قابل ثبت است.
  • * در نام برند شما نباید واژه های توصیفی مثل: عالی ترین، حرفه ای ترین، بهترین، خوب، بد و … استفاده شود.
  • * در نام برند نباید از اسم و فامیلی استفاده کرد.

 

در واقع اگر این محدودیت‌ها را در انتخاب برند رعایت کنیم، می‌توانیم بفهمیم که انواع برند قابل ثبت از نظر قانون‌گذار کدام‌ها هستند. یکی از برندهایی که قابل ثبت نیست، برندی است که وجه مشخصه نداشته باشد. یعنی به اندازۀ کافی خاص نباشد که بتواند کالاها و خدمات یک مؤسسه را با کالاها و خدمات سایر مؤسسه‌ها متفاوت کند. اگر علامت تجاری که انتخاب کرده‌اید خلاف موازین شرعی باشد، مثلا اهانتی در پی داشته باشد، غیرقابل ثبت است. همچنین است اگر نظم عمومی و اخلاق حسنه را نیز به خطر بیندازد. ممکن است برندی در تهران اهانت ‌آمیز نباشد و ثبت شود، اما همان برند در شهر دیگری ثبت نشود. چون در فرهنگ آن منطقه اهانت‌آمیز محسوب می‌شود و یا برندی در یک شهر به دلیل وجود ادیان مختلف، اهانت به آن‌ها محسوب شود و قابل ثبت نباشد. دقت کنید که علامتی را انتخاب کنید که عین یا شبیه سایر علامت‌های ملی یا بین‌المللی نباشد. مثلا نشان پرچم فرانسه را نمی‌توانید به عنوان علامت تجاری خود انتخاب کنید. اگر وارد زمینۀ فعالیتی شده‌اید که در آن مؤسسه معروف دیگری فعالیت می‌کند توجه کنید اگر علامتی که انتخاب کرده‌اید، عین آن باشد و یا شبیه برند آن باشد، ثبت نمی‌شود. اصل بر این است که برندی که ثبت می‌کنید، برای شما در آن طبقه و طبقات مشابه انحصار ایجاد ‌کند. اما در خصوص برندهای معروف استثناست. یعنی شما نام این برند را نمی‌توانید در هیچ طبقه دیگری ثبت کنید. مثلا کوکاکولا یک برند برای نوشابه است. اگر شما این نام و علامت را برای فعالیت دیگری مانند تولید پوشاک استفاده کنید و این مسأله به مالک علامت قبلی ضرر وارد کند، اجازۀ ثبت را به شما نخواهند داد. فرض کنید شما علامتی را طراحی کرده‌اید. اگر کسی قبل از شما تقاضای ثبت برندی را داده باشد که عین علامت شما باشد، چون او زودتر از شما تقاضا کرده است، دیگر علامت شما را ثبت نمی‌کنند.

0 نظر

بازخورد

در حال ارسال...
با موفقیت ارسال شد