ایمیل

info@sabt-center.ir

شماره تماس

02188648221

ثبت شرکت تضامنی

چهارشنبه, 11 مرداد 1402
113
ثبت شرکت تضامنی
  •  
  •  
  • شرکت تضامنی چیست؟
  • طبق ماده 116 قانون تجارت، به شرکت‌هایی که با نام مخصوص، جهت امور تجاری و بین دو یا چند نفر تشکیل می‌شوند شرکت تضامنی گفته می‌شود.
  • در شرکت‌های تضامنی زمانی که دارایی شرکت برای پرداخت بدهی شرکت کافی نباشد هر یک از شرکا مسئول پرداخت تمام بدهی شرکت خواهد شد. مسئولیت هر یک از شرکا در شرکت‌های تضامنی بصورت نامحدود است.
  • شرکت تضامنی برای موضوعاتی مثل واردات و صادرات، حمل و نقل داخلی یا بین المللی (جاده ای، ریلی، هوایی و یا دریایی) تولیدات، پخش و فروش و فعالیت های صرافی، بانکی، بیمه ای، و… ثبت می‌شود.
  • شرکت تضامنی معمولا توسط افرادی تشکیل می گردد که اعتماد کافی به یکدیگر دارند و جهت فعالیت نزد مخاطبین خود نیز نیاز به اعتبار بالایی دارند چراکه این شرکت در میان دیگر قالب ها مستحکم ترین و معتبر ترین شرکت می باشد. مهمترین مزیت شرکت تضامنی نیز همین اعتبار آن نزد مخاطبین می باشد.
  • نکاتی که در این نوع شرکت‌ها وجود دارد مطالبه شرکا از یکدیگر نسبت به دیون پرداخت شده است بصورتی که اگر شریکی تمام دیون شرکت را پرداخت نماید می‌تواند به شرکای دیگر مراجعه کرده و به اندازه سهم خود نسبت به سرمایه شرکت، زیان خود را از شرکا مطالبه نماید.
  •  

  • خصوصیات شرکت تضامنی:
  •  -شرکت های تضامنی نیاز به حداقل سرمایه ندارند. لذا روزی که شرکت شروع به کار می کند ممکن است دارای سرمایه بسیار اندکی باشد.

  • حداقل تعداد سهامداران جهت ثبت یک شرکت تضامنی 2 نفر و حداکثری برای تعداد شرکاء وجود ندارد.

  • در شرکت تضامنی، داشتن بازرس الزامی نمی باشد اما می تواند بازرس داشته باشد.

  • – 
    شرکت تضامنی وقتی تشکیل می شود که تمام سرمایه نقدی تادیه و سهم الشرکه غیرنقدی نیز تقویم و تسلیم شده باشد. ضمناَ چنانچه سهم الشرکه یک یا چند نفر غیر نقدی باشد باید سهم الشرکه مزبور قبلاَ به تراضی تمام شرکاء تقویم شود.

  • در شرکت تضامنی، سرمایه به سهام تقسیم نمی شود.

  • اسم شرکت حتماَ باید متضمن اسم بکی از شرکا باشد ( شرکت تضامنیو پسران) 

  • از آن جا که اسم شرکت تضامنی مستلزم معرفی نام شریک یا شرکاء است بنابراین چنانچه شریک مندرج در اسم شریک فوت نماید یا از جمع شرکاء خارج شود باید نام یکی دیگر از شرکاء در اسم شرکت قید شود. چنانچه شرکت در خصوص جایگزینی نام یکی از شرکاء به توافق نرسند شرکت منحل می شود.

  • شرکت های تضامنی غالباَ احتیاج به اساسنامه ندارند ولی اگر قراری بین شرکاء باشد که با تراضی قبلی بوده و محتاج به تعیین تکلیف باشد در اساسنامه قید می شود.

  • با توجه به اینکه مسئولیت شرکاء تضامنی است هر یک از آن ها به صورت فردی و جمعی در مقابل مطالبات بستانکاران متعهد و مسئولیت تام دارند. بر این اساس هر بستانکار شرکا می تواند برای وصول مطالبات به هر یک از شرکاء که دسترسی دارد مراجعه و نسبت به وصول آن ها اقدام نماید و شرکت نمی تواند از بار مسئولیت شانه خالی کند هر چند وی حق دارد در قبال پرداخت به بستانکاران طبق اساسنامه سهم خود را از دیگر شرکاء مطالبه و وصول نماید.

  • چنانچه اساسنامه در خصوص تضامن شرکاء ترتیبی برخلاف قانون تجارت تجویز نماید. مراتب صرفاَ بین شرکاء نافذ بوده و در قبال اشخاص ثالث بلااثر است.

  • به موجب ماده 123 در شرکت تضامنی هیچیک از شرکاء نمی تواند سهم خود را به دیگری منتقل کند مگر به رضایت تمام شرکاء.

  • در شرکت تضامنی شرکاء باید لااقل یک نفر از میان خود یا خارج را به سمت مدیری معین نمایند. ( ماده 120 )

  • در شرکت تضامنی منافع به نسبت سهم الشرکه بین شرکاء تقسیم می شود مگر آن که شرکتنامه غیر از این ترتیب را مقرر داشته باشد. ( ماده 119 )

  • انتقال سهم الشرکه در شرکت تضامنی باید با رضایت کامل تمام شرکاء باشد و هر گاه یکی از شرکاء رضایت به انتقال ندهد، هیچ شریکی نمی تواند سهم خودش را به غیر منتقل نماید .

  • چون در شرکت تضامنی شخصیت شرکاء در درجه اول تاثیر است ، هر گاه یکی از شرکاء فوت کند وراث او می توانند از ورود در شرکت خودداری نمایند و نمی توان آن ها را اجبار به ورود شرکت نمود.

  • هر شرکت تضامنی می تواند با تصویب تمام شرکاء به شرکت سهامی مبدل گردد. در این صورت رعایت تمام مقررات راجع به شرکت سهامی حتمی است.

  • هر شرکت تجاری باید به صورت یکی از شرکت های هفت گانه درآمده و وضعیت خود را با آن تطبیق نماید والا بر حسب قسمت اول از ماده 220 قانون تجارت شرکت تضامنی محسوب شده و احکام راجع به شرکت های تضامنی در مورد آن اجرا می گردد.
  •  

  • مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت تضامنی:
  • شرکت‌نامه با امضای همۀ اعضا (دو نسخه)
  • تقاضانامه با امضای تمام شرکا (دو نسخه)
  • صورت‌جلسه با امضای کلیه شرکا (دو نسخه)
  • کارت ملی و شناسنامه تمامی شرکا (همچنین کارت پایان خدمت یا معافیت از سربازی برای آقایان)
  • نام و مشخصات مدیر یا مدیران شرکت (از میان شرکا یا خارج از این مجموعه)
  • گواهی مدیر شرکت مبنی بر تأدیۀ تمام سرمایه شرکت
  • اساس‌نامه (دو نسخه، در صورت لزوم)
  • مجوز فعالیت از مراجع قانونی ذی‌ربط (در صورتی که فعالیت مورد نظر به مجوز قانونی نیاز دارد)

 

  • مراحل ثبت شرکت تضامنی:
  •  
  • 1.تکمیل دو برگ تقاضانامه و دو برگ شرکتنامه رسمی
  • 2.تهیه و تنظیم دو جلد اساسنامه شرکت و امضای ذیل کلیه صفحات توسط تمامی شرکاء
  • 3.مراجعه به سامانه ثبت شرکت ها 
  • 4.تکمیل اطلاعات خواسته شده در سامانه و انتخاب 5 نام به ترتیب اولویت.
    نام های انتخابی باید دارای شرایط ذیل باشد:
    الف) دارای معنا و مفهوم باشد. ب) با فرهنگ اسلامی مطابقت داشته باشد.ج)سابقه ثبت نداشته باشد
  • 5.کارشناس مربوطه با بررسی نام های انتخابی ،نسبت به انتخاب و تعیین یک نام اقدام خواهد کرد.
  • 6.سپس کارشناس حقوقی به بررسی اطلاعات وارد شده می پردازد، اگر دارای نقص باشد برای شما درسامانه ابلاغ رفع نقص ارسال می گردد و باید نقص را رفع نمایید ودر صورت عدم نقص اطلاعات، آن را تاًیید می کند.
  • 7. پس از پذیرش اینترنتی، باید نسخ اصلی صورت جلسات تنظیمی و ضمائم آن ها را از طریق باجه های پست به صورت سفارشی به آدرس ذکر شده در تاًییدیه ی پذیرش ارسال نمایید.
  • 8.با تکمیل فرم ها و ارسال آن به اداره ی ثبت شرکت ها اگر صورتجلسه ی شما دارای نقص باشد، برای شما ابلاغ رفع نقص ارسال می شود و باید رفع نقص نمایید و در حالتی دیگر حتی ممکن است صورتجلسه ی شما رد شود که در این حالت دلایل رد صورتجلسه طی ابلاغیه ای به شما اعلام می گردد تا نسبت به صدور صورتجلسه ی جدید اقدام نمایید.
  • 9. چنانچه صورتجلسه شما مورد پذیرش قرار گرفت، مسئول اداره، دستور ثبت در دفتر ثبت شرکت ها را صادر می نماید و مشخصات محتویات در دفاتر مخصوص ثبت می شود. مسئول دفتر شروع به ثبت و پیش نویس آگهی تاسیس شرکت در دفتر ثبت شرکت ها می نماید. کارت شناسایی متقاضیان را اخذ می کند و آن را با مشخصات مندرج در شرکتنامه  تطبیق می دهد. احراز هویت متقاضیان ،اخذ امضا از متقاضیان در ذیل ثبت در دفتر، تصدیق متقاضیان تحت عنوان ثبت با سند برابر است، نوشتن شماره ی ثبت در اظهارنامه و شرکتنامه ی شرکت از سایر اقدامات مسئول دفتر می باشد.
  • مسئول ثبت دفتر، تشکیل پرونده داده و در روی آن از لحاظ تکمیل امضاگواهی می نماید. یک نسخه اساسنامه و شرکتنامه و اظهارنامه، تحویل موسسین می گردد و نسخه ی دیگر اظهارنامه و اساسنامه و شرکتنامه و پیش نویس آگهی را که تشکیل پرونده گردیده، جهت تحریر به اتاق تایپ ارسال می دارد
  • 10. درج در روزنامه کثیرالانتشار و روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران.


پس از تشکیل شرکت تضامنی نسبت به تعیین حوزه مالیاتی و تشکیل پرونده دارایی، تهیه دفاتر قانونی و پلمپ دفاتر و اخذ کد اقتصادی اقدام نمایید.

 

در آخر باید این نکته را فراموش نکنیم با دانستن مطالب بالا ثبت شرکت همچنان کار آسانی نیست.پیشنهاد ما به شما این است که ثبت شرکت خود را به متخصصین ما بسپارید که در مسیر ثبت شرکت خود دچار سردرگمی نشوید.

0 نظر

بازخورد

در حال ارسال...
با موفقیت ارسال شد